Informacje
O autorce
Agata Krajewska-Mikosz jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończyła w 2016 r. w klasie dyrygentury chóralnej. Jest także absolwentką studiów podyplomowych dla managerów kultury (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2016), podyplomowych studiów Marketing i public relations (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2017), podyplomowych studiów w zakresie prawa finansowego i rachunkowości budżetowej w administracji publicznej (Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu, 2018) oraz podyplomowych studiów Dźwięk i audiosfera (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, 2024).
W marcu 2023 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych (Instytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski w Katowicach). Temat jej dysertacji to „Tradycje folkloru muzycznego Zagłębia Dąbrowskiego we współczesnych praktykach kulturowych mieszkańców regionu i ofertach artystycznych lokalnych instytucji kultury.
Publikowała w takich czasopismach naukowych, jak: ,,Kultura Współczesna”, “International Journal of Multidiscipinary and Current Educational Research”, „Literatura Ludowa”, ,,Acta Historica Universitatis Silesianae Opaviensis”,” „Media i społeczeństwo”, „Teksty z ulicy. Zeszyt memetyczny”, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”, „Dziedzictwo Kulturowe Wsi”, „Rocznik Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” oraz monografiach wieloautorskich , poszerzając ten dorobek o artykuły w „Wychowaniu Muzycznym”, „Śląsku”, „Magazynie Folk24”czy piśmie „Meakultura”.
W 2020 roku zrealizowała projekt „Etnograficzna podróż Adolfa Dygacza”, co było możliwe dzięki Stypendium twórczemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii twórczość ludowa w 2020 r. Opracowana przez Agatę Krajewską strona otrzymała honorowy patronat Marszałka Województwa Śląskiego, patronat Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny.
Obok dwukrotnego Stypendium Rektora UŚ dla najlepszych doktorantów (2020/2021 oraz 2021/2022), otrzymała również Stypendium Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2021) na opracowanie i druk monografii Skończone powstanie, złożona już broń. Zbiór pieśni z archiwum Adolfa Dygacza, którą wydała w 2021 r., a w 2022 r. Nagrodę Marszałka województwa Śląskiego w dziedzinie kultury za „popularyzację dorobku Adolfa Dygacza oraz osiągnięcia w dziedzinie cyfryzacji”. W 2024 roku przyznano jej kolejne stypendium twórcze MKiDN, w ramach którego realizuje projekt o Żeńskiej Kapeli Ludowej Zagłębianki.
Regularnie uczestniczy w licznych konferencjach naukowych, organizowanych przez takie ośrodki, jak Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Polska Akademia Nauk w Warszawie, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Wrocławski, UMCS w Lublinie, ATH w Bielsku-Białej czy Universidade Nova de Lisboa (New University of Lisbon) w Portugalii. Jako beneficjentka programu ERASMUS kształciła się również w Opawie (Slezka Univerzita w Opavie, 2019), a w ramach programu PROM NAWA prowadziła badania w Research Centre for the Humanities Institute for Musicology w Budapeszcie (2021).
Uczestniczyła w wielu koncertach i kursach muzycznych, w szczególności dyrygenckich (Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Ogólnopolskie Seminarium dla dyrygentów przy Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym), wokalnych i pianistycznych. Swój warsztat doskonaliła w ramach programu Krytyka muzyczna 2.0, zaprojektowanego w 2019 roku przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie. Jako dyrygentka współpracowała z zespołami instrumentalnymi i chórami katowickiej Akademii Muzycznej, a także Orkiestrą Kameralną Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, a w latach 2017-2019 prowadziła również, założony przez siebie Chór Kopalni Kultury w Czeladzi. Za zaangażowanie i osiągnięcia w tym zakresie otrzymała Stypendium Starosty Powiatu Będzińskiego w dziedzinie kultury (2014) i Stypendium Prezydenta Miasta Będzina (2014).
W 2020 roku w Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” zrealizowała wystawę czasową „Życie jako pieśń. Z teki profesora Adolfa Dygacza”. Była także współautorką muzycznej części lekcji regionalnych w projekcie „Wyśpiewana tradycja – zespoły śpiewacze Zagłębia Dąbrowskiego”, redaktorką tematyczną „Rocznika Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, wykonawczynią i koordynatorką projektu pt. „Digitalizacja zbiorów prof. dr. hab. Adolfa Dygacza”. Jesienią 2024 roku w Wydawnictwie Muzeum ukazała się publikacja Pieśni frywolne Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego ze zbiorów Adolfa Dygacza, której jest współautorką (patrz. Projekty & publikacje).
Dalsze badania naukowe prowadzi w ramach współpracy z Instytutem Sztuki PAN, Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” oraz Uniwersytetem Śląskim w Katowicach (jako członkini zespołu badawczego Trans-indigena Instytutu Nauk o Kulturze).
Podziękowania
Właścicielem zbiorów muzycznych użytych w ramach projektu jest Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.
Serdecznie dziękuję Pani Janinie Dygacz za poświęcony czas i udostępnienie prywatnych zdjęć profesora Adolfa Dygacza.
Opiekunem merytorycznym projektu jest dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, prof. UŚ, której dziękuję za wszystkie cenne wskazówki i pomoc w realizacji przedsięwzięcia.